BVLGARI - First Class Luxe
Het populaire bedrijf Bulgari is een internationaal opererende fabrikant van luxegoederen, gevestigd in Rome. Het bedrijf werd in 1884 opgericht door de in Griekenland geboren Sotirios Voulgaris en kan dus terugblikken op meer dan 100 jaar succesvolle bedrijfsgeschiedenis. Voulgaris was een getalenteerde goudsmid die naar de wereld werd getrokken totdat hij zich permanent in de Italiaanse hoofdstad vestigde en daar een aantal bedrijfspanden opende. Aanvankelijk stond het Bulgaarse familiebedrijf bekend als de "Old Curiosity Shop" en was het vooral gericht op een Britse en Amerikaanse klantenkring. Pas in 1910 begon de familie zich te richten op juwelen en vandaag is het luxemerk de derde grootste juwelenfabrikant ter wereld, na Cartier en Tiffany&Co. Sinds 2011 maakt het voormalige familiebedrijf deel uit van LVMH Moët Hennessy - Louis Vuitton S.A., de wereldleider in de sector van de luxegoederen.
Het succesverhaal van Bulgari
Het succesverhaal van het Romeinse luxelabel BVLGARI
De oorsprong van de fabrikant van luxegoederen ligt in Rome, waar het bedrijf in 1884 werd opgericht door Sotirios Voulgaris, een inwoner van Griekenland, als juwelierswinkel. De getalenteerde goudsmid, wiens geadopteerde land Rome werd, gebruikte de naam Sotirio Bulgari in zijn nieuwe huis. BVLGARI - de variant van zijn familienaam - staat vandaag de dag voor een van de bekendste luxemerken ter wereld.
Voor iedereen die zich altijd hebben afgevraagd waar de "V" in de merknaam over gaat, hier is de oplossing van de puzzel. De naam en de spelling van BVLGARI kunnen snel en eenvoudig worden uitgelegd: De Griekse naam Voulgaris betekent "de Bulgaar", vandaar dat Sotirios in Italië zichzelf ook Sotirio Bulgari noemt. Het feit dat het merk naam heeft gemaakt onder de spelling met een V in plaats van de U is te wijten aan het feit dat in het klassieke Latijnse alfabet elke U een V is. Als eerbetoon aan hun Romeinse verleden hervatte de Bulgari-familie de oorspronkelijke Latijnse spelling van de familienaam en liet "BVLGARI" vereeuwigen als inscriptie boven het vlaggenschip van de Via Condotti, die vandaag de dag nog steeds bestaat, tijdens de grote verbouwing in 1934.
Kort voor het overlijden van de oprichter van het bedrijf in 1934 namen zijn zonen Constantino en Giorgio, die hem al eerder actief hadden gesteund in zijn bedrijf, de leiding van het familiebedrijf over. In de daaropvolgende jaren breidden ze het bedrijf steeds verder uit en konden ze ook als sympathisanten van het merk beroemdheden uit de filmindustrie winnen.
In 1984 werden Paolo en Nicola, de kleinzonen van Sotirio, benoemd tot president en vice-president van het bedrijf. In de jaren negentig, toen de neef van Voulgari, Francesco Trapani, het management van het bedrijf overnam, begon een herstructurering van het bedrijf. Onder leiding van Trapani werd de BVLGARI geurdivisie aan het assortiment toegevoegd, waardoor BVLGARI zich wereldwijd als een erkend luxemerk kon vestigen.
Sinds 2011 heeft de Franse luxegroep LVMH de absolute meerderheid van de aandelen van het bedrijf in handen, wat betekent dat Bulgari - na meer dan 125 jaar in familiebezit te zijn geweest - niet langer als een familiebedrijf wordt beschouwd. Volgens Paolo en Nicola Bulgari heeft LVMH in het verleden bewezen dat traditionele merken kunnen profiteren van de wereldwijde leider in het segment van de luxegoederen en kunnen blijven groeien met behoud van hun identiteit.
BVLGARI - De belichaming van Italiaanse topkwaliteit
In de jaren vijftig en zestig - de hoogtijdagen van dolce vita - werd BVLGARI het middelpunt van internationaal bewonderde sterren. Toen grootheden uit de film zoals Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn en andere dames uit de wereld van de luxe en glamour gepassioneerd aan Bulgari's juwelencreaties werden gewijd, werd de intrede in de gelederen van de wereldwijde luxelabels onder de knie gekregen. De werken van de fabrikant van luxegoederen, die onnavolgbaar zijn door hun indrukwekkende weelde, de vele kleuren en hun volume, zorgden voor grote opschudding door hun nieuwheid en bereikten een grote populariteit onder de "rijken en schoonheden".
Gedreven door gepassioneerd vakmanschap en zijn gepassioneerde visie heeft Voulgaris de weg vrijgemaakt voor de huidige reputatie van het merk. BVLGARI staat voor Italiaanse ambachtelijke kunst, het gebruik van onconventionele kleuren en materialen bij het maken van sieraden en innovatief design.
Het bedrijf wordt gewaardeerd om zijn gedurfde pioniersgeest en het gebruik van kleur en wordt na meer dan 130 jaar bedrijfsgeschiedenis beschouwd als een ware legende. Alle creaties van het merk belichamen prachtige luxe en hebben een typische herkenningswaarde. Alle creaties van Bulgari weerspiegelen de kenmerken van de traditionele juwelier, bekend om het sensuele volume van zijn werken, zijn verwijzing naar zijn Griekse en Romeinse wortels en zijn liefde voor lineariteit, een constant symbool van zijn onuitputtelijke creativiteit, zijn opmerkelijke vernieuwing en zijn moed om nieuwe wegen in te slaan. Klassiek en modern tegelijk, behoudt Bulgari zijn erfenis met een tijdloos gevoel voor exquise schoonheid.
Ten slotte heeft Bulgari in de jaren zeventig een internationale aanwezigheid opgebouwd. Dit nieuwe concept omvatte ook de visie van het bedrijf en de uitbreiding van het productportfolio. Met de introductie van de legendarische BVLGARI BVLGARI horloge in 1977 waagde het label zich in een nieuwe richting en betrad het de wereld van de horloge-industrie.
De BVLGARI parfums zijn ook beïnvloed door de belangrijke erfenis van Bulgari - de fijne kunst van het maken van sieraden. Met de flacons van de creatieve geurcomposities toont het bedrijf creativiteit en oprecht vakmanschap. De Omnia-geurcollectie, geïnspireerd op gekleurde edelstenen, bestaat uit veelkleurige roestvrijstalen flacons in de vorm van twee in elkaar grijpende ringen die de emotionele kracht van de vrouw symboliseren. De nieuwste geur van het merk is Omnia Paraiba, de nieuwste toevoeging aan de Omnia-collectie, gelanceerd in maart 2016. Geïnspireerd door de unieke edelsteen Paraiba toermalijn is Omnia Paraiba een eerbetoon aan de prachtige natuur en schoonheid van Brazilië. Deze fruitig-zoete geur verleidt de zintuigen en straalt Braziliaanse lichtheid en levensvreugde uit.
BVLGARI Parfums - Essenties van de juwelier
Met de lancering van het eerste BVLGARI-geur, Eau Parfumée au Thé Vert, in 1992, zette het Italiaanse bedrijf voor luxegoederen een grote en belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van het merk en gaf het een voorbeeld met de oprichting van Bulgari Parfums S.A. in Zwitserland.
Het Eau Parfumée Thé Vert, dat vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar is, is een fris, verkwikkend Eau de Cologne. Geïnspireerd door groene thee uit Japan, heeft het parfum een stimulerend effect en is de uitdrukking van verfijnde elegantie. Het uitgangspunt voor deze BVLGARI geur is Jean-Claude Ellena's ontdekking in de jaren tachtig dat door het combineren van de synthetische jasmijngeurende hedione met de violetgeurende jonon, de geur van thee kan worden nagebootst. Het idee van het theeparfum werd door andere bedrijven als te creatief beschouwd en werd alleen via Bulgari goedgekeurd. Aanvankelijk werd het parfum van Bulgari gebruikt als kamergeur voor hun boetieks, totdat de Eau Perfumée Thé Vert werd geïntroduceerd als Eau de Cologne vanwege de grote vraag van klanten.
Een ander goudstuk van het merk is de BVLGARI GOLDEA, die in goud schittert als een juweel gekust door de zon. Een uniek flessenjuweel dat een eerbetoon is aan de gouden godin van de schoonheid. De dop van de fles herinnert ook aan de Zonnekroon van de Egyptische godin Hathor, die ook werd gezien als de godin van de liefde en de schoonheid. Haar naam "Goud van de Goden" is afgeleid van haar mythologische connectie met de zonnegod Re. De inspiratiebron voor de bloemen-oriëntale geur was enerzijds de uitstraling van de zon en anderzijds de BVLGARI SERPENTI, die op zijn beurt zijn oorsprong vindt in de slangvormige gouden sieraden die kenmerkend zijn voor Cleopatra.
De BVLGARI GOLDEA creëert een beeld van met goud versmolten bloemen, wat de schoonheid en aantrekkingskracht van vrouwen onderstreept. Met zijn exquise ingrediënten, zoals Egyptische papyrus en gouden patchoeli in de basis, en de vele gouden muskus facetten, straalt de BVLGARI GOLDEA een onmiskenbaar glamoureuze en verleidelijke geur uit.
BVLGARI Parfums - exclusieve geuren, exclusieve gezichten
In de loop der jaren hebben vele bekende gezichten zich bij het merk gevoegd met de naam, die opvalt door zijn spelling. Voor de reclamecampagnes voor de geuren van BVLGARI stonden supermodel Kate Moss en acteur Eric Bana - gespeeld door Hector in de film Troy - al voor de camera. Kirsten Dunst werkte in 2012 ook voor BVLGARI met de Mon Jasmin Noir als reclamegezicht.
Ook voor de BVLGARI Jasmin Noir commercial kon een bekend gezicht worden overgehaald. In de spot is actrice en voormalig model Rachel Weisz te zien, die het beeld deelt met een leeuw. De leeuw is een van de vaak terugkerende elementen in de BVLGARI-spotjes en verschijnt ook met Eric Bana in de spotlights.
Kenmerkend voor de campagnes van het label zijn ook de achtergronden die de natuur laten zien of de herkomst van het merk aangeven, evenals de integratie van hun luxueuze juwelen in de spots met hun parfums.
Met de genoemde sieraden zet het bedrijf zich ook royaal in voor het helpen van hulpbehoevende kinderen. Voor de organisatie "Save The Children", waarmee het bedrijf sinds 2009 samenwerkt, heeft Bulgari uitsluitend een zilveren ring geproduceerd, waarvan het de opbrengst van €75 per verkochte ring aan "Save The Children" doneert. Het ingezamelde geld zal worden gebruikt om het leven van kinderen wereldwijd te verbeteren, met speciale aandacht voor onderwijs. Vanwege het grote succes van de gezamenlijke campagne heeft Bulgari besloten zijn engagement te verlengen.